Witam na moim blogu.

Życzę przyjemnego wertowania moich przemyśleń. Zapraszam do komentowania.

piątek, 23 lipca 2010

Mój OpenSolaris

Minął miesiąc od kiedy zdecydowałem się na instalację drugiego systemu operacyjnego na swoim laptopie. Skąd Solaris? O tym systemie dowiedziałem się przypadkiem przeglądając stronę Sun'a. Wtedy interesowały mnie przede wszystkim komputery z architekturą SPARC (R). Z czasem okazało się, że przeciętny właściciel komputera IBM-PC zawdzięcza tej firmie bardzo wiele. Java to w końcu wynalazek Sun'a. Wiele osób używa zamiast pakietu Office Microsoft'u OpenOffice'a - to też produkt Sun'a.

Będąc jeszcze studentem studiów inżynierskich zainteresowałem się ich systemem UNIX'owym Solaris 10. Był wtedy dostępny za darmo, tyle że bez wsparcia technicznego producenta. Ściągałem to chyba tydzień, a potem okazało się, że nie mam sprzętu na którym by to chodziło. Niewtajemniczonym mogę powiedzieć, że lista kompatybilnego sprzętu jest znacznie krótsza, niż w przypadku Windows'a XP.

Alternatywą dla "masakrowania" dysku ciągłymi zmianami partycji okazał się emulator Oracle VirtualBOX. Maszyna wirtualna miała jednak pewne ograniczenia. Komputer musiał "uciągnąć" dwa systemy operacyjne jednocześnie: hosta i gościa. Laptop pracował jak suszarka - Pentium M 2GHz przy 100% wykorzystania się trochę grzeje.

Miałem zainstalowanego Solaris'a 10 ale z powodu słabego dostosowania do użytkowania z polskim językiem (brak polskich znaków diakrytycznych) dałem sobie z nim spokój. Po przejęciu przez Oracle Sun'a przeglądałem ich serwis informacyjny i natrafiłem na OpenSolaris'a 2009.06. Solaris 10 był już wtedy dostępny jedynie w 90-dniowej wersji testowej. Skoro miałem VirtualBox'a to nie szkodziło mi postawienie sobie następnego "wirtualnego komputera". Wszystko w tym działało normalnie za wyjątkiem dźwięku i komunikatora Pidgin.

Wpadłem na pomysł postawienia sobie takiego systemu w realu. System plików ZFS instalator zrobił sobie sam po wykombinowaniu dla OpenSolaris'a 10GB partycji. Gdyby ktoś próbował zrobić coś takiego, to partycja ma się zaczynać od cylindra nr 0 dysku. Inaczej system się nie zabutuje. Norton Partition Magic pozwala to zrobić w sposób bardzo prosty i przyjemny :-)

Przy instalowaniu systemu nie wpisujcie nowego użytkownika. Wprowadźcie tylko hasło dla super-user'a root. Potem są problemy z logowaniem jako root. Jak będziecie chcieli nowe konto, to sobie złożycie z poziomu systemu. Polską klawiaturę programisty ustawia się metodami "operacyjnymi" według tego co napisali tutaj. Polskie znaki działają normalnie, z resztą ten post powstał pod tym systemem.

Pidgin 2.5.5 nie działał. Prawdę mówiąc chyba miesiąc się męczyłem z kompilacją wersji 2.6.4 na OpenSolaris'a zanim się udało go zainstalować. Udało mi się to zrobić wg recepty zaczerpniętej stąd. To działa, ale trzeba się trochę napocić z instalacją bibliotek do kompilatora gcc.

Mój OpenSolaris wygląda mniej więcej tak:
Ostatnio coraz częściej loguję się do tego systemu zamiast do Windowsa. Szkoda, że nie działa pod nim digityzer mojego tabletu Tecra M4:-( Jako system na biurko powinien się sprawdzić. Polecam do wypróbowania!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz