Witam na moim blogu.

Życzę przyjemnego wertowania moich przemyśleń. Zapraszam do komentowania.

środa, 14 lipca 2010

Czym ładować?

Mamy wakacje, czas odpoczynku. W ramach relaksu postanowiłem sobie sprawić kolejną "maszynę" do mojego hangaru. Tym razem mój wybór padł na pół-makietę szybowca akrobacyjnego MDM-1 FOX. Model jest co prawda z pianki EPP, ale co tam. Podobno lepiej znosi twarde przyziemienia od modeli o konstrukcji balsowej - to zobaczymy. Jest to z zasadzie motoszybowiec bo w nosku ma silnik bezszczotkowy ze śmigłem składanym. Żegnajcie holu i starty przez "rzut granatem"! :-)


Aparatura RC jest w zestawie. Nic w zasadzie ciekawego: 4 kanały proporcjonalne. Tylko ta wajcha od gazu po lewej stronie mnie niezbyt optymistycznie nastawia (MODE 1). Wcześniej miałem Webrę FMSI na 35MHz z gazem po prawej i będzie się trzeba nauczyć, że ogon się obsługuje prawym kciukiem. Aparatura Hype Aviator4 ma gniazdko systemu instruktor - uczeń więc może się uda to zaadaptować do FMS'a i trochę polatać na symulatorze zanim się wybiorę z modelem w pola.

Jak głosi tradycja pojawił się ten sam problem co w przypadku Webry FMSI i Signala 7FM, a mianowicie czym ładować pakiet nadajnika bez jego każdorazowego wydłubywania z obudowy. Ładowarki na 8 ogniw to chyba rarytas. Takie pakiety można ładować tylko ładowarkami procesorowymi, których koszt przekracza cenę FOX'a. Mam pakiet 9.6V 2.5Ah do nadajnika o optymalnych warunkach ładowania prądem 0.5A przez 7 godzin. Tu już nie pomoże zwykłe źródło prądowe na tranzystorach, bo jak sami wiecie przy tak dużym prądzie ładowania, tranzystor regulujący grzałby się bardzo mocno. Nie chodzi mi o budowę tranzystorowej nagrzewnicy elektrycznej.

Ładowarkę zbuduję w oparciu o przetwornicę impulsową LM78S40. Stabilizacja prądu to nie problem, bo w środku jest dodatkowy wzmacniacz operacyjny - nic tylko się prosi o wykorzystanie. Już mam policzony taki układ. Jak zadziała w praktyce to pomyślę jeszcze o automatyce zabezpieczającej przed przeładowaniem baterii - może na NE555?

A co z odbiornikiem? On jest zasilany z regulatora, a do ładowania akumulatora LiPo (7.4V 1100mAh) w komplecie dostajemy ładowarkę do ogniw LiPo z balancerem... ...na 12V DC. I tu chyba nie ma problemu, bo wystarczy mieć zasilacz 12V 1A. A może upchnąć taki zasilacz z dwukanałową ładowarką w jednej obudowie? Dobry temat na wakacje...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz